Thursday, October 10, 2013

Ada aku kesahhhh?

Assalamualaikum.
Dah bersarang blog aku. Last update 8 bulan lepas. Tp xpe, masih diberikan nyawa oleh maha pencipta utk terus bernafas dan berterusan menerima nikmat dunia. 
Ape khabar korg? Aku harap sihat belake lah semua. 

Ni, aku ade la sikir benda nak share ngan korg. Mungkin ape yg aku nak tulis ni, korg dh tahu atau selalu dengar, korg ada dua option, teruskan baca, atau baca lagi. Mudah kan? 

Gini, kita semua ni confirm ada kawan. Definisi kawan bg korg mgkin berbeza beza.. Definisi aku lain, korg pun mungkin lain. Kisah pulak aku kan. Haha.. Korg pernah tak, ada kawan yg hipokrit? Jgn tanya aku definisi hipokrit, aku lempang kang. 

Depan korg, cara dia layan korg mcm best friend, kawan sehati sejiwa. Tp belakang korg, dia cerita kat org, yg korg ni perangai mcm syaiton. Penah tak? Kalau x penah, lantak korg la.. Sape suruh xde kawan mcm gitu. Hahaha..

Ape perasaan korg kalau ade kawan yg jenis mcm tu? Marah? Bengang? Geram? Muntah mcm org tgh mengandung? Or tak rasa ape ape? Hmm.. Mari aku bawakan satu cerita. 

Samad ngan osman kawan baik. Diorg slalu lepak sama, pegi kelas sesama, byk minat yg sama, kawan2 diorg pun kawan yg sama. Diorg sama tapi x serupa. If u know what i mean. X paham? Just shut up. Satu ketika, diorg ni minat kat sorg perempuan yg sama. Perempuan tu cun la, lawa, putih, kecik molek, ayu, pakai tudung ala2 najwa latip, stylish, ahhhh korg tambah la lgi sndiri. Msalahnya, samad ni tahu osman suka kat minah ni.  Tapi osman tak tahu yg samad suka kat minah. Minah pulak mcm layan lebih kat osman. Maklumla, osman ni kaya, hensem byk dr si samad. So, samad mula simpan perasaan sbb kenangkan kawan baiknye. Lama kelamaan, kendatinya pun, osman mula berubah. Perubahan dia x drastik dimata samad sbb samad melihat sahabtnya tu penuh dengan pandangan  ihsan dn kasih syg. Tak bersangka buruk la katakan. Ada ketika, samad mengusik ngusik si minah ketika mereka bertiga berjumpa dimana2.. Ala, gurau2 kawan2.. Malangnya, osman tak suka. Walaupun osman tak suka, tp dia x pernah tunjukkan kpd samad yg dia tak suka. Dia cool je. Buat mcm biasa je..So, nak dijadikan cerita, kerana takutkan si minah selalu fikirkan si samad, osman mula mencocok cerita2 yg tak enak kepada minah ttg samad. Direkanya cerita yg aib kpd samad. Setiap gurauan samad pada osman, diambil pusing. Didendam dan dicerita pada si minah dengan penambahan perisa yg pedas2.. Maka terhasutlah si minah tadi. Asalnya si minah rapat dgn samad, akhirnya hubungan mrk mula longgar.. Samad sedih sbb hubungan mereka x mcm dulu, tp dia tetap tak tahu sebabnya. Pada masa yg sama, samad sering mengadu kat osman ttg perasaannya, dn seperti biasa osman akan beri nasihat ala2 fadhilah kamsah. Sayang samad pada osman sbg sahabat baik makin bertambah tambah. Dipendekkan cerita, semuanya terbongkar gara2 sms osman kpd minah yg secara x sengaja dibaca oleh samad. Hancur luluh hati samad. Hampir menitis air matanya. Insan yg dianggap permata rupa rupanya kaca yg tak bernilai. Ketika itu juga, hasutan syaiton mula menusuk nusuk masuk ke sanubari samad. Ape yg berlaku pada samad, osman dan minah? Aku pun tak tahu. 

Jadi, kalau korg berdiri di atas kaki samad, apekah yg korg akan rasa? Salah siapa semua ni? Minah kerana terlalu termakan hasutan? Ataupun Osman kerana sifat dengki dan talam puluh mukanya? Atau samad kerana terlalu baik dn senang mempercayai org lain? Hmmm.. Berat utk difikirkan. 

Soklan cepokmas, ape yg korg akan buat pada si minah dan si osman? Kalau aku, esok keluar surat khabar dh. Confirm! 

Monday, January 14, 2013

Frasa jiwa

Dalam meniti hari-hari mendatang,
langkah kaki menuntut arah tujuan.
Hati berbolak-balik,
fikiran entah kemana.
mencari-cari tujuan hidup,
jiwa dibuai mimpi yang tak pernah sudah,
menagih kasih dari ciptaan pencipta
yang tahu erti kasih dan cinta.

Hati bersegi pelbagai sudut,
menunjuk rasa yang berbelah bagi.
Sisipan rasa yang datang menyapa,
membuai kasih menyemai cinta.
Mendamba insan yang suci diminda,baik dijiwa,
harapan jiwa yang tak pernah hujung.
Memateri rasa, mengukir kata,
untuk santapan masa hadapan.








Monday, December 17, 2012

Politik suku, Agama suku

Assalamualaikum sahabat2 sekalian.

Biasa dengar tak ayat 'politik suku, agama suku'?
Biasa dengar tak 'jangan masukkan agama dalam politik'?
Biasa dengar tak 'jangan politikkan agama'?

Hokey, aku nak ulas la sikit. Tak panjang pun. Aku tau ramai juga yang tak layan politik2 kat malaysia ni, jijik katanya. Tak ngape le, itu dia punya pendapat.

Apa yang aku boleh komen kat sini, 'politik suku agama suku' ni dah lama dah disebut. Dari tahun 1981 lagi.. Orang yang terlibat dalam hal ni pun ada yang dah keluar parti pun, tapi sekarang berlainan pulak pandangannya. Tak ngape le, itu dia punya survival politik.

Pandangan aku jelas, politik ni dari zaman nabi dah ada. Tapi mmg tak sama la dengan apa yang berlaku sekarang. yang masalahnya, orang kita sekarang tak ambil pakai cara nabi berpolitik. Masa nabi memerintah kota Madinah, mcm mana baginda boleh aman damaikan masyarakat yang berbeza kabilah dan kaum di kota madinah. Itu semua melalui pendekatan ilmiah, kata-kata yang sopan, tunjukkan budi pekerti sebenar orang Islam. Itu menyebabkan politik ketika itu harmoni. Gabenor2 yang dilantik bukan disebabkan kroni, tetapi bakat, ilmu dan kepimpinan. Sampai ada yang tak sanggup terima jawatan besar. Ini semua disebabkan politik yang Rasulullah bawa. Tanggungjawab dititik beratkan dan itu yang paling utama.

Situasi sekarang, politik, politik juga..agama tolak tepi. Itu yang masalahnya. Lantiklah aku ke jawatan sekian, sekian..aku akan buat itu ini..tolong orang itu, orang ini..Tapi bila dah menang, ambil hak rakyat, saham bumiputera hilang sikit demi sikit, rakyat tak terbela..muka pun jarang-jarang nampak kat kawasan. Kalau ada pun, bila ada majlis2 besar, yang ada tarian2, makan2..Mana agamanya? Mana didikan agama dan politik yg dititip Rasulullah?

Aku ambil contoh. Setiap wanita yang dimasukkan ke neraka kerana tidak menutup auratnya akan membawa orang bersamanya samada :

1) Ayahnya
2) Suaminya
3) Adik beradik lelakinya
4) Anak lelakinya

Semua ini berkisar tentang tanggungjawab. Mana tanggungjawab ayahnya, suaminya, adik beradik lelakinya, dan ank lelakinya untuk menasihati si perempuan tadi untuk menutup aurat.. Ini juga ada kaitan dengan istilah 'muflis di akhirat'.

Jadi, untuk menjadi pemimpin, perkara utama yang perlu difikirkan ialah tanggungjawab. Bagaimana nak laksanakan tanggungjawab? Wajiblah melalui agamanya. Agama mengajar segala aspek kehidupan. So, kenapa nak asingkan agama dan politik?

Nak politik, mesti ada agama.. Kalau ada agama, politik pun akan jadi bersih.

Musuh utama politik ialah apa? Rasuah. Kalau pemimpin tu ada agama, saya yakin, rasuah takkan ada kat dunia ni. ('ada agama' tu bukan bermaksud just ada perkataan 'islam' kat IC je, tp ia lebih daripada itu - masuk kepada part ilmu dan amal pulak.. yg tu kene kupas dalam sikit..nanti2 lah ye..hehe)

So, politik suku agama suku ni tak patut ada dalam bumi Malaysia ni. Ye, tak patut ada. Ada juga pemimpin parti politik kata orang yang amalkan politik suku agama suku ni, terkeluar dari Islam yakni kafir.

Jangan gunakan agama untuk politik, tapi gunakanlah 'agama' dalam berpolitik..

Allahu'alam...